Wyprawy "Trails to Nordkapp"
Nagroda "Trails to Nordkapp"
Samochodem dalej się nie da...
Nordkapp jest położony 2093 km od Bieguna Północnego, prowadzi do niego droga... na końcu tej drogi znajduje się urwisko o ponad 300 metrowej wysokości. Stojąc na samym brzegu możemy zobaczyć otwarty Ocean Arktyczny. Dalej jest już tylko woda.
Dzień polarny latem trwa prawie 3 miesiące, a zimą noc polarna o podobnej długości. Ciemności, które spowijają to miejsce zimą tylko na krótko są rozjaśniane przez szarówkę Słońca schowanego pod horyzontem. Noc polarna wspomagana przez wiejący wiatr i śnieg powoduje, że to miejsce czasem wygląda jak Koniec Świata.
To właśnie Nordkapp, jak żadne inne miejsce, potrafi nam pokazać czym jest podróżowanie. Najpierw marzenia o podróży, potem wybór trasy, długie przygotowania, wreszcie sama podróż. Zawsze zaczyna
się od "pierwszego kroku", czyli od wyjścia z domu. Tak banalnie, ale bez tego banału nie byłoby dalszej części… potem długa podróż. Kręte drogi w Skandynawii prowadzą na Północ. Z jednej strony chcemy
tam dojechać, a z drugiej być w danym miejscy, po drodze, jak najdłużej. Cała nasza podróż to jedna trasa widokowa. Po tygodniu podróży krajobraz zaczyna się zmieniać...
Laponia – kraina dla nas odległa, a jednocześnie bliska. Przecież to Norwegia, Szwecja, Finlandia (i Rosja),
Laponia – kraina dla nas odległa, a jednocześnie bliska. Przecież to Norwegia, Szwecja, Finlandia (i Rosja),
a to kraje które są całkiem blisko. Jednak krajobraz jest inny niż dotychczas, znikają drzewa, pojawia
się lasotundra, a potem tundra. Nagle, jakby ktoś wyciął drzewa. Dojeżdżamy do wybrzeża. Woda fiordów północnej części Norwegii to Ocean Arktyczny. Puste, kamieniste wybrzeże. Od czasu do czasu mijamy małe osady, domy zagubione nad otchłanią wody. Ale cały czas, jadąc drogą podziwiamy „nieziemskie” krajobrazy. Powoi dojeżdżamy do samego końca naszej podróży.
Latem wjazd na Nordkapp to przepięknie położona droga, wijąca się pomiędzy wzniesieniami wyspy Magerøya. Zimą jest zupełnie inaczej. Śnieg i przede wszystkim wiatr. Zamiecie, burze śnieżne. Ale droga jest ta sama, tylko dużo staranniej strzeże dojazdu na Nordkapp.
Latem wjazd na Nordkapp to przepięknie położona droga, wijąca się pomiędzy wzniesieniami wyspy Magerøya. Zimą jest zupełnie inaczej. Śnieg i przede wszystkim wiatr. Zamiecie, burze śnieżne. Ale droga jest ta sama, tylko dużo staranniej strzeże dojazdu na Nordkapp.
Czasem przyroda mówi stop, ale czasem udaje się dojechać. Nordkapp – to cel podróży. Miejsce niesamowite, w żadnym innym nie czuje się tak „końca świata”, a jednocześnie ma się świadomość,
że zaczynamy powrót. Do domu… Ale to długa droga, tak długa, że wracając planuje się następny wyjazd…
To tam właśnie wybieramy się samochodem. W środku zimy… Wszystko zaczęło się zimą 2009 roku.
To tam właśnie wybieramy się samochodem. W środku zimy… Wszystko zaczęło się zimą 2009 roku.
Fiat 126p posłużył mi do dojechania i zdobycia zimą Nordkapp`u.
Potem były następne wyprawy, aż w 2015 ten sam Fiat 126p pojechał jeszcze raz na Nordkapp…
Transscandinavia 2009 | Fiat 126p Maluch | 14 dni | 5197 km | Pierwsza wyprawa. Pierwszy raz Fiatem 126p - Nordkapp zdobyty zimą. |
Transscandinavia 2010 | Toyota Land Cruiser V8 | 14 dni | 4652 km | Próba pieszego wejścia na Nordkapp... |
Transscandinavia 2011 | Volkswagen Golf 1,6 MultiFuel | 14 dni | 5019 km | Zimowe, piesze wejście na Nordkapp! Rejs po Oceanie Arktycznym. Opłynięcie Przylądka Nordkinn. |
Transscandinavia 2012 | Citroen C3 1,1 | 11 dni | 3055 km | Rekordowo niskie temperatury... -38 stopni C! Rejs po Oceanie Arktycznym. |
Transscandinavia 2013 | Volkswagen Polo 1,1 | 10 dni | 1911 km | Zimowe piesze zdobycie Nordkinn! Rejs po Oceanie Arktycznym i dwukrotne opłynięcie Przylądka Nordkinn. |
Transscandinavia 2014 | Ford Focus 1,6 TDCi 88g | 14 dni | 4355 km | Wjazd w konwoju na Nordkapp. Dwa razy zimą na Nordkappie. Rejs po Oceanie Arktycznym i opłynięcie Przylądka Nordkinn. |
Transscandinavia 2015 | Fiat 126p Maluch | 23 dni | 5051 km | Fiat 126p ponownie na Nordkapp. Wjazd w konwoju! Opłynięcie Przylądka Nordkinn – rejs po Oceanie Arktycznym |
Transscandinavia 2016 | Volkswagen Polo 1,0 | 11 dni | 2312 km | Nordkapp zdobyty dwa razy zimą w konwoju... |
Trails to Nordkapp 2017 | Volkswagen Up 1,0 | 9 dni | 1631 km | Na Nordkapp nie dotarliśmy z powodu burzy śnieżnej. Jeden z najcięższych przejazdów w konwoju… |
Trails to Nordkapp 2018 | Skoda Citigo 1,0 | 15 dni | 4687 km | 10. edycja Trails to Nordkapp. Specjalna trasa na 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości przebiegająca przez miejsca związane z historią Polski i Polaków za Kołem Polarnym. Dwukrotne zdobycie Nordkapp w konwojach - w nocy i w dzień. Podsumowanie naszych dotychczasowych wyjazdów na Nordkapp – członkostwo w The Royal North Cape Club. Objazd samochodem Finlandii dookoła. |
Trails to Nordkapp 2019 | Skoda Citigo 1,0 | 11 dni | 3882 km | Burza śnieżna – zamknięte drogi. Cztery próby zdobycia Nordkapp, w tym dwie udane. Dwukrotne zdobycie Nordkapp w konwojach - w dzień i w nocy. |
Trails to Nordkapp 2020 | Skoda Fabia 1,0 | 14 dni | 4001 km | Zima tysiąclecia na Nordkapp. Rekordowe opady śniegu i pozamykane wszystkie drogi na wyspie. Zdobycie Nordkapp po długim oczekiwaniu na konwój. |
Trails to Nordkapp 2023 | Mercedes A200 | 13 dni | 4161 km | Pięć wjazdów na Nordkapp bez konwoju. Droga po raz pierwszy całkowicie otwarta. |